Geplaatst op

Crankbrothers fietsschoenen

Nieuw in de collectie van Crankbrothers. Naast pedalen nu ook fietsschoenen, zowel voor flatpedal als voor klikpedalen.

Crankbrothers maakt 3 verschillende uitvoeringen: Stamp, Mallet E en de de Mallet.

De Stamp is de flatpedal uitvoering. De zool is zo gemaakt dat deze perfect overeen komt met de Crankbrothers Stamp pedalen. Maar de schoenen passen natuurlijk ook uitstekend op de andere flatpedals. De Stamp wordt dan weer in 3 versies gemaakt: de Lace vetersluiting, de Speedlace is een vetersluiting met een velcro afscherming voor de veters en de Boa uitvoering.

De Mallet E en de Mallet zijn allebei geschikt voor klikpedalen. De schoenen worden geleverd inclusief Crankbrothers cleats voor bijvoorbeeld de Candy of Mallet pedalen. Uiteraard zijn de schoenen ook te gebruiken op SPD pedalen. Het verschil tussen de Mallet E en de Mallet is de positionering van de matchbox waar de cleats op gemonteerd worden. De Mallet E is meer geschikt voor trail tot enduro; de Mallet voor downhill. Ook deze schoenen zijn er weer in de drie sluitversies: Lace, Speedlace en Boa.

De eerste modellen zijn inmiddels leverbaar: https://downhillsport.nl/product-categorie/fietsschoenen/

Geplaatst op

Inzamelen inkcartridges en mobieltjes

Inzameling lege cartridges en gebruikte mobiele telefoons

Wij zamelen lege cartridges en gebruikte mobiele telefoons in. Hiermee besparen wij op onze afvalkosten, dragen wij bij aan het milieu en steunen wij tevens KNGF geleidenhonden.

De lege cartridges en gebruikte mobiele telefoons die afkomstig zijn van de inzameling worden hergebruikt of gerecycled.

Cartridges zijn heel goed opnieuw te vullen. De inzameling zorgt ervoor dat er minder nieuwe geproduceerd hoeven te worden, waardoor er minder grondstoffen nodig zijn. Mobiele telefoons die nog in goede staat zijn worden hergebruikt. Van de overige mobieltjes worden de waardevolle materialen, zoals goud, koper en coltan, hergebruikt. Hierdoor wordt het milieu gespaard. Voor meer informatie kijk op www.eeko.nl.

Helpen met inzamelen?

Wij zijn tevens openbaar inzamelpunt. Dit wil zeggen dat iedereen bij ons terecht kan met lege cartridges en gebuikte mobiele telefoons. Wij staan hiervoor vermeld op www.eekoinzamel.nl zodat particulieren ons kunnen vinden wanneer zij lege cartridges en gebruikte mobiele telefoons in willen leveren.

Geplaatst op

Spaakverwondingen

Stijgende aantallen kindervoetjes tussen fietsspaken

Onderzoek van het Haagse Juliana Kinderziekenhuis (JKZ) toont een stijgende lijn in het aantal ongevallen waarbij kindervoetjes bekneld raken tussen fietsspaken.

Deze resultaten spreken de landelijke cijfers van het Letsel Informatie Systeem (LIS) tegen. Een mogelijke verklaring hiervoor kan de wijze van administreren zijn. De oorzaak van verschillende ongevallen is vaak lastig te achterhalen, doordat ze onder een algemene(re) code worden geadministreerd.

Cijfers opnieuw geanalyseerd

Om toch goed beeld te krijgen van de omvang, heeft het JKZ de cijfers van de afgelopen 3 jaar opnieuw geanalyseerd en gekeken naar de specifieke oorzaak van het letsel. Hieruit kwam naar voren dat kindervoetjes tussen fietsspaken, vaker dan geadministreerd, oorzaak is van fietsongevallen.  In de afgelopen 3 jaar is het aantal ongevallen zelfs verdrievoudigd, waarbij de periode april – september een duidelijke piek laat zien.

Oplopende kosten en tijdrovend genezingsproces

De kosten en de duur van de behandeling kunnen flink zijn. Vaak is het vanwege pijnklachten en zwelling moeilijk aan de buitenkant te beoordelen wat de schade aan de botten is. Daarom wordt er standaard een röntgenfoto gemaakt. Gezien de aard van de verwondingen is gips vaak de enige oplossing om de voetjes voldoende rust voor herstel te geven. Door deze ingrepen, röntgenfoto’s en gips, lopen de kosten per behandeling snel op. Daarnaast zijn de kinderen een tijd lang in hun beweging beperkt. Dit vraagt om veel tijd en aandacht van ouder of verzorger.

Zoals gezegd schuilt een ongeluk met kindervoetjes tussen de spaken vaak in een klein hoekje, die onwetendheid, haast of noodlottig toeval heet. Even snel een kind vervoeren, oppasdagen van anderen dan ouders of verzorgers, snel bij vriendjes achterop springen zijn voorbeelden van mogelijke oorzaken.

Structurele oplossingen

Hoe kunt u als ouder of verzorger spaakletsel voorkomen? Zorg in ieder geval voor een goed fietszitje waarbij de kindervoetjes vast zijn gegespt tijdens het fietsen. Schaf een fietsstoel aan die bescherming biedt tussen de voeten en de spaken. Vaak bestaat dit uit een hard plastic afscherming. Zogenaamde jasbeschermers bieden ook uitkomst, al zijn niet alle varianten even sterk. Vraag uw fietsenwinkel om een hardplastieke variant. Eventueel kan een fietstas ook uitkomst bieden, mits deze over een harde binnenkant beschikt. Al met al oplossingen die betaalbaar èn haalbaar zijn.

Bron: ANWB

Geplaatst op Geef een reactie

Hoe lang is je helm houdbaar?

Net als je fiets heeft ook je helm onderhoud nodig. Maar hoe doe je dat? En wanneer is de tijd aangebroken om hem te vervangen door een nieuw exemplaar? Cyclo Sprint geeft enkele tips.

Een helm kan zijn kwaliteiten verliezen door langdurig blootstelling aan zon en warmte. Cosmetische producten en andere stoffen kunnen de verbindingen in de helm na verloop van tijd aantasten. En uiteraard, door het eenvoudige gebruik en transport krijgt de helm kleinere impacts te verwerken.
Vaak raden fabrikanten aan om hun product na vijf jaar te vervangen. Dat lijkt ons geen slechte richtlijn. Wat zorgt voor je veiligheid verdient wel de nodige aandacht. Zie je een vervorming, een scheurtje of een ander kleiner gebrek? Twijfel niet, kies voor de zekerheid en verras je favoriete fietswinkel met een bezoekje.
Als je vijf jaar met dezelfde helm hebt rondgefietst, sta je bovendien versteld van het comfort, het draaggemak en het lichtere gewicht van je aanwinst. Op helmen staat trouwens de productiedatum. Let daar dus op, zodat je geen oud product koopt. Zo ben je er zeker van dat je zo lang mogelijk van je aankoop geniet.
Hoe je een helm moet onderhouden? Dat is een ander verhaal. De buitenkant kun je gewoon met water na een modderrit schoonmaken. En vaak kun je de padding aan de binnenkant losmaken, als die met velcro vastzit. Gewoon met de hand wassen of in een netje bij de andere fietswas in de wasmachine droppen is de boodschap. De straps maak je schoon met wat water of een zeepsopje, want ook die worden soms vuil en krijgen dan witte ‘zweetvlekken’.

Bron: Cycling.be